الخبز التوست (العيش-الرغيف)


الخبز التوست (العيش-الرغيف)

المقادير:

6 أكواب دقيق،½ كوب حليب،¼كوب زيت

½1 كوب ماء دافئ، 1م ك خميرة،1 م ص سكر، 1 م ص ملح

الخطوات:

توضع الخمير مع السكر ويصب عليها ¼كوب ماء وتترك لترتفع

يوضع الدقيق والملح ويضاف الزيت والحليب والخميرة  والماء

ونبدأ في خلط المكونات والعجن الجيد سوف تحسوا ان الماء قليل

ولكن استمري في العجن وسوف تجدي ان العجينة بدأت تتماسك

بعد ان تتكون عجينة توضع في سطح مسنوي وتعجن من 5-7 دقائق

حتي تصبح العجينة رخوة وملساء وسوف تحسوا انها صارت مثل القطن

توضع في اناء به قليل من الزيت وتغطي وتترك لتتضاعف

(تقريبا ½1 ساعة ومع ملاحظة انها تعتمد علي الجو)

تقطع العجينة الي اجزاء ويفرد كل جزء ويلف ويوضع في القوالب المستطيلة

ويمكن ان تشكل كما تحبون وتتحكموا في وزن الخبز

تترك مرة اخري حتي ترتفع

وتحبز في فرن متوسط الحرارة

19 تعليقات على “الخبز التوست (العيش-الرغيف)

  1. ألف شكر على الوصفة الفنانه.. بس عندي استفسار لو سمحتي… انا حاسه الكميّه كبيرة، وانا اسرتي صغيرة.. لو قسمته المقادير دي النص، العجنه بتظبط؟ رأيك شنو؟

  2. حاجة ما تخلص…ربنا يعطيك العافية ويوفقك ويرزقك…يا عسلنا انت يا سمسمتنا

  3. شكرررررا سمسمة
    على الابداع والفن دائما رائعة
    ياريت لو عملتي لينا (أم علي وحلا الطبقات )من يدك لأنو مابيظبط معاي

  4. سمسماية مبدعة كالعادة رب يديم الصحة و العافية و الابداع
    و يبهج ايامك

  5. يا هو ده الخبز وللا بلاش
    يرحمنا من خبز الخليج الزي الورق ده
    تسلم ايدك يا عسل

  6. مبروك علي الاستايل الجديد حق المدونة شكلة في قمة الابداع واللون ساحر وجزاب والرغيف مافي كلام فنانة بت فنانة

  7. سمسمايه التوست رهيب انا نفسي اعمل العيش في البيت ,, ياريت لو تنزلي لينا وصفه بدقيق القمح ( اختك صحيه نوعا ما ) وياريت تردي علي يا جميل

  8. سمسمة لو سمحتي ممكن استبدل الدقيق الابيض بي بوني وطلب سغير كدا لوسمحتي عازة افكار لي سندوتشات المدرسة مروة دخلت ليها اسبوعين وخلاص كملت افكاري ماعايزة اقداها بي انواع معينة معزبنك معانا

  9. شكرا سمسمة انا ياداب شفت الوصفة لو لقيت فكرة اللبن بتنفع والا مابتنفع

أضف تعليقاً

