سلطة الجزر


سلطة الجزر

المقادير:

1/2 كيلو جزر، 1 فنجان شاي زبادي، 2 م ك طحينة
2 م ك زيت، ملح، فلفل، ثوم مفروم، عصير ليمون،
(حسب الذوق)

الطريقة:

ينظف الجزر ويبشر ناعما

يضاف الزيت وجزء من الثوم في مقلاة ويرفع علي النار

ويفلب لمدة دقيقة ويضاف مبشور الجزر حتي يتغير لونه

يخلط الزبادى والطحينة والثوم والملح وبقية المكونات

يضاف الجزر ويخلط الجميع جيدا

وتقدم مع اضافة زيت سمسم علي الوجه

14 comments on “سلطة الجزر

  1. اوالله الاكله رووعه. انا شوفتها قبل كده لكن مع اضافه الفلفل الاخضر مقطع صغار في النارمع الجزر. وكمان بدل الطحينه الدكوه .رايك شنو. وراح اجربها واخبرك

  2. رهيييييييييييييييييييييبه تسلمي ياسمسمايه …عرفت حته اودى فيها الجزر ههههههه

  3. انا الليله عملته سلطة الجزر وطلعت تحفه شديد شوفتها عند وحه لكن بخلت لي بالوصفه انا قلته خليها واها ياستي ربنا لقاني ليها مشكوره وان شاء الله في ميزان حسناتك

  4. رهيبه طبعا تسلم يداك وانا جربتها بالخردل والطحينه والزبادي طعمها رهيب برضو

أضف تعليق

